test

Na lange tijd het sporten weer oppakken

Ben je na een lange tijd uit de running geweest weer toe op lekker te gaan sporten? Je zal merken dat de eerste stap zetten tevens de moeilijkste is van allemaal. De mens is van nature lui. We hebben hier immers een heel mooi product voor uitgevonden. De stoel! Het lichaam in beweging zetten zal in het begin leidden tot protest en een hoop spierpijn. Maar dat bewegen goed voor je is, daar zijn alle onderzoekers en wetenschappers het wel over eens.

Wat zijn de voordelen van lichaamsbeweging?

Allereerst zorgt bewegen voor het soepel houden van spieren en gewrichten. Een soepele spier beweegt nu eenmaal makkelijker dan een stramme of luie spier. Daarnaast krijg je ook energie van bewegen. Deze energie zorgt ervoor dat je minder stress ervaart in je leven en het verhoogt je weerstand. Het is niet voor niets dat artsen en doctoren mensen die een burn-out hebben aanraden om juist te gaan bewegen.

Misschien wel de belangrijkste reden om te gaan sporten is dat het hart en vaatziekten aanzienlijk vermindert. Een steeds groter wordend probleem, niet alleen in Nederland, maar ook in de wereld is obesitas en hart en vaat ziekten. Is de volksmond worden dit ook wel welvaartsziekte genoemd. Een belangrijke pijler om hart en vaartziekten te meten is met de BMI meting. Je Body Mass Index reken je uit, door je gewicht te delen door je lengte (in het kwadraat).

Een gezond BMI zit bij een gemiddeld persoon met een gemiddelde sportbeoefening tussen de 20 en de 25 punten. Lager betekent ondergewicht. Erboven betekent overgewicht. Een belangrijk onderdeel van het overgewicht is, de plek van het overgewicht. Zit er relatief gezien veel vet op je armen en benen dan noemen we dit huidplooivet. Zit er veel vet rondom je organen dan noemen we dit visceraal vet. Dit vet is het “gevaarlijke vet” en is de boosdoener van hart en vaatziekte.

Welke type sporten kan ik doen om rustig op te bouwen?

Dit licht er eigenlijk helemaal aan welk budget je hebt en wat je leuk vindt. Vind je het leuk om buiten te sporten? Dan zijn team sporten buiten zoals hockey, voetbal en bootcamp vooral heel erg geschikt. Vind je het leuk om vooral binnen te sporten dan zijn zaalsporten zoals badminton, zwemmen of een sportschool interessante opties. Daarnaast is ook het budget een belangrijke pijler. Vind je het belangrijk dat er goed wordt gekeken naar je bewegingen en vind je persoonlijke aandacht belangrijk? Wil je maximaal resultaat? Ga dan eens kijken of personal training iets voor je is. Bij OldskoolFit personal training in Leiden bieden we op 6 dagen in de week personal training aan. Wil je graag in een groep sporten onder begeleiding dan zijn groepslessen ideaal. Een groep kan er ook voor zorgen dat je makkelijker naar de sportschool of groepsles gaat omdat sporten in een groep motiverender is.

Wil je toch liever zelf aan de slag dan is het raadzaam om goed te kijken hoe je, je weerstand stapsgewijs kunt opbouwen. Een trainingsschema is dan een ideaal vertrekpunt. Op het internet staan talloze, soms gratis en soms tegen betaling. Trainingsschema’s voor zowel beginners als mensen die, na altijd intensief gesport te hebben, het trainen weer willen oppakken. Hardloopschema’s, fietsschema’s of beginners lesjes thuis vanaf Youtube. Er is veel mogelijk op dit vlak. Het belangrijkste is dat je goed luistert naar je lichaam en niet direct te hard van stapel loopt.

De meeste blessures tijdens het sporten ontstaan bij mensen die te snel, te graag, te hard zijn begonnen. Bedank goed. Fit worden is een marathon. Geen sprint! Uiteindelijk zal je merken dat mensen die rustig aan starten met een groeps of individueel traject op de langere termijn meer resultaat behalen dan de Hardlopers. Want dat zijn in 9 van de 10 gevallen de “doodlopers”.