test

Afvallen met een Personal Trainer

Er zijn verschillende redenen om te gaan werken met een personal trainer. Waar vroeger personal training nog enkel en alleen voor de “happy few” was, zien we tegenwoordig een trend dat een personal trainer voor steeds meer mensen toegankelijker wordt. Op tv zagen zien we de stars en celebs op het witte doek verschijnen met super strakke six packs en strakke benen en billen. Vervolgens werd er aangegeven dat deze bepaalde personal trainer ze weer helemaal “back in shape” heeft gebracht. Je kijkt naar de televisie en denkt, dat wil ik ook!

Is personal training iets voor mij?

Maar waar ga je nu beginnen? Wat kan je zelf? Wat zou ik graag willen? En kan ik tijd vrij maken? Dit zijn allemaal goede vragen, waar je eerst een goed antwoord op moet vinden. Er moet van nature in ieder geval een intrinsieke motivatie zijn om met het sporten te beginnen.

Doelen stellen!

Wat het moeilijkst van allemaal is, is doelen stellen. Interesses veranderen door de jaren heen. Waar je eerst nog super sportief was en mega competitief is dat wellicht nu allemaal wat minder.  Je bent net vader of moeder geworden en er zijn meerdere verantwoordelijkheden in je leven. Naast “een kleine” heb je ook een koophuis, rekening te houden met je partner EN heb je steeds meer verantwoordelijkheid op je werk gekregen. Zodoende ligt er een kans op de loer dat je vervalt in excuusjes. Maar als je echt iets wilt? Dan ga je er ook voor! En dus heb je de computer gepakt, ben je het web op gegaan en ben je op zoek gegaan naar een personal trainer in jouw stad of dorp.

Vormen van personal training

Er zijn verschillende vormen van personal training. Want voor ieder lichaam en lichaamsbouw zijn er verschillende manier waarop je kan trainen. Deze zal ik hieronder even voor je uiteen zetten:

  1. Krachttraining; Je hebt al een vrij goed figuur en bent redelijk tevreden maar het mag allemaal wel een beetje sterker en strakker. Als jij voldoet aan bovenstaand criteria dan is een kracht trainingstraject ideaal voor jou geschikt. Na een intake kan er bijvoorbeeld met behulp van een SKULPT meting een 24 puntmeting gemaakt worden van je lichaam als het gaat om lichaamsvet en spierkwaliteit. Naar aanleiding van je zwakke punten kan er getraind worden op specifieke spiergroepen zoals bovenste of onderste extremiteit. Na een aantal weken kan je met behulp van een 2de meting kijken waar er vooruitgang is geboekt. Voorbeelden van oefeningen die gebruikt worden in een Kracht trainingstraject zijn o.a. Deadlift, Press, en Squat. Deze bewegingen sturen namelijk de grotere spiergroepen aan in het lichaam zodat je snel een mooi resultaat kan zien.


     
  2. Afvallen en fitter worden; zoals we al hadden aangegeven je bent minder gaan sporten de afgelopen periode en je hebt genoten van het leven. De kilootjes zijn eraan geschoten! Je staat op die weegschaal en je denkt: ”Dit is niet goed!” het wordt tijd om in actie te komen. Als je jezelf hier heel erg in herkent is het duidelijk….. je moet flink aan de bak! Een manier van personal training die hier heel erg goed op aansluit is intensiteit. Want intensiteit geeft resultaat! Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende manieren om een maximale hartslag te berekenen. Dit kan met een VO2 max. test waarbij er middels een test wordt gekeken wat de maximale capaciteit van je longen is. Hoe fitter je bent hoe hoger deze VO2 max is. Deze wordt berekend in liters/min. Een andere heel eenvoudige manier om je max hartslag te berekenen is middels een maximaal test zoals een shuttle run test. Hierbij wordt de intensiteit van het lopen rustig opgebouwd en kan je dus deze test ook perfect gebruiken als “warming up”. Het moment van verzuring (het omslagpunt) Is het moment waarop suikers onvolledig worden afgebroken en melkzuur aanmaken, wat funest is voor je sportprestatie. Je zal tijdens de test merken dat je de afstand van 20 meter die je elke keer moet overbruggen niet meer haalt. Op dat moment heb je, je maximale hartslag bereikt. Door deze hartslag onder te verdelen in zones, zijn tijdens een personal training diverse typen training mogelijk. Vetverbranding (50/70% van je max. hartslag), Cardio training (70/90% van je max. hartslag) en maximale training (90% en hoger t.o.v. je max hartslag) Met de personal training gaan we in de laatste 2 genoemde hartslagen zitten. Door een combinatie van deze 2 zones houd je het als atleet langer en beter vol, kan je een heel uur effectief in de juiste zones trainen en boek je dus maximaal resultaat.

  3. Blessure preventie en op- trainen; Je hebt een blessure gekregen of een langdurige blessure opgelopen. De fysiotherapeut geeft je oefeningen mee maar duidelijk is dat je meer kan dan enkel de oefeningen. Je wilt het gewricht/ kapsel of spiergroep om de blessure beter maken. Ook in dit geval kan het trainen met een personal trainer handig zijn. Een personal trainer heeft immers de kennis en kunde om dit op een goede manier aan te pakken. Na een gesprek wordt een schema voor thuis meegegeven en wordt er intensief getraind om en rond de blessure om deze uiteindelijk te doen helen. Belangrijk is wel dat je als klant goed kijkt naar de opleidingen van de personal trainer. Het beroep personal trainer is niet beschermd en zodoende kan iedereen zich met een minimale cursus al personal trainer noemen. Wij bij OldskoolFit kennen en werken echter enkel met HBO opgeleide personal coaches die over genoeg expertise beschikken om je naar het volgende plan te tillen.
  4. Terugkomen naar een zwangerschap of trainen tijdens je zwangerschap; je bent zwanger, of zwanger geweest en je wilt graag doortrainen of weer helemaal “in shape” komen. Hier onderscheiden we eigenlijk twee verschillende paden. Eerst Sporten tijdens de zwangerschap. Voor het sporten tijdens de zwangerschap is het eigenlijk heel simpel in het eerste trimester mag je in principe alles nog doen. De buikspieren zitten nog netjes bij elkaar en de buik groeit slechts een beetje. Vanaf het tweede trimester is het een ander verhaal. Springen en zwaar tillen raden wij niet meer aan. Daarnaast moet de intensiteit van de lessen afgebouwd worden. Bij een verhoogde hartslag stoppen we en de rechte buikspieren ontzien we. Zodoende kunnen we netjes aftrainen en zien wij in de meeste gevallen dat dames die door sporten bij ons makkelijker bevallen en makkelijker hun plek terug vinden in onze gym.

 

Ben je net bevallen en wil je na een periode van 6 weken de draad weer oppakken? Dan is het slim om eerst even een diastase check te doen. Dit kunnen wij verzorgen maar kan ook uitgevoerd worden door een verloskundige. Een diastase is een opening van de buikspieren omdat deze na de bevalling nog niet terug gegroeid is. Op het moment dat de buikspieren weer helemaal netjes in elkaar zitten, kunnen we alles weer trainen en zal de focus in eerste instantie ook liggen op de Core. Gezien alle bewegingen starten met het op de juiste manier aanspannen van de buikspieren. Hierna worden gewichten en intensiteit langzaam maar zeker verder opgevoerd.

Hoe duur is een personal trainer?

Het eerste wat bij veel mensen opkomt is; trainen met een personal trainer is toch hartstikke duur? Is dat het wel waard? Wij zeggen altijd, iets is niet duur, maar iets is veel geld. Duur is een relatief begrip. Een Fiets, auto of vakantie kan ook duur zijn. Maar als je er enorm van geniet en het levert je veel gemak en vreugde in je leven dan is het elke cent waard! Wij zien personal training dan ook als een investering in je verdere leven. Want met een fit en gezond lichaam kan je veel meer uit het leven halen. Zet de kosten voor een personal trainer eens af tegen wat het je oplevert in het leven en stel jezelf dan nog een keer de vraag. Ik weet zeker dat je dan een andere mening bent toebedeeld. Leuke dingen met je kinderen kunnen ondernemen zonder dat je elke keer moe bent. Niet het maximale uit je werkdag kunnen halen. Futloos om iets leuks te doen met je partner. Het zijn allemaal zaken die de levensvreugde van jezelf naar beneden kan halen. Als je gaat kijken voor een personal trainer, kijk dan altijd wat levert het mij op in de toekomst. Kijk naar de lange termijn en ga er voor! Je zal zien dat personal training dan ineens super waardevol kan zijn. Wil je weten wat de tarieven zijn bij ons? Check dan even onze tarieven pagina: https://www.oldskoolfit.nl/tarieven/

Wij willen je op het hart drukken, dat de prijzen ALTIJD all inn zijn en gebaseerd op onze jaren lange expertise en opleidingen. Uiteraard hebben we altijd eerst een vrijblijvende intake zodat we kunnen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

 

Sportschool in Leiden en Leiderdorp voor personal training

In de omgeving van Leiden en Leiderdorp zitten ontzettend veel personal trainers die personal training aanbieden. Hier willen we graag nog even wat over vermelden. Wie je ook kiest en welke vorm van personal training je ook aanspreekt. Zorg er altijd voor dat je weet welke opleidingen de personal trainer in kwestie gedaan hebt, vraag ernaar en doe even een korte check tijdens een intake. Aangezien het beroep personal trainer GEEN beschermd beroep is en je geen accreditatie nodig hebt, kan iedereen zich in principe personal trainer noemen. En hier schuilt het gevaar. Zorg ervoor dat je weet of een personal trainer weet, waar hij/zij het over heeft. Hoe ziet de werkomgeving eruit. Doe een intake. Stel vragen die voor jou belangrijk zijn. Zodoende krijg je een goed beeld van de trainer in kwestie en kan je op een gedegen manier een personal trainer kiezen die aansluit bij jouw wensen. Wij begeleiden in Leiden en Leiderdorp al ruim 10+ jaar veel sporters en beschikken allemaal over een HBO opleiding + extra aanverwante PT opleiding. Zodoende weet je dat je bij OldskoolFit altijd voor de hoogst gekwalificeerde personal trainers kiest. Een link naar onze succes verhalen lees je hier: (link naar nieuwe pagina succesverhalen)